کد خبر: 1218772
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
ایران با جذب سرمایه‌گذاری خارجی و فناوری‌های روز می‌تواند بهره‌وری را افزایش داده، تجارت انرژی خود را متنوع و جایگاه خود را در بازار جهانی تقویت کند

جوان آنلاین: ایران با جذب سرمایه‌گذاری خارجی و فناوری‌های روز می‌تواند بهره‌وری را افزایش داده، تجارت انرژی خود را متنوع و جایگاه خود را در بازار جهانی تقویت کند. تسهیل ورود سرمایه‌گذاری خارجی با جذابیت ایجاد شده در این مدل جدید توسعه میادین مشترک نفت و گاز در برنامه هفتم توسعه زمینه‌ساز تداوم توسعه تجارت انرژی ایران و بازطراحی کلان نقشه راه گسترش صادرات نفت خام و گازطبیعی ایران خواهد شد. 
 
صنعت انرژی ایران در سال‌های اخیر با چالش‌های مهمی به‌ویژه به دلیل تحریم‌های بین‌المللی که تجارت نفت خام این کشور را تحت تأثیر قرار داده، مواجه بوده است. در پاسخ دولت سیزدهم ایران دو استراتژی کلیدی را برای تضمین تداوم بازار تضمینی نفت خام کشور اجرا کرده است. استراتژی اول بر صادرات خدمات فنی و مهندسی متمرکز است، در حالی که استراتژی دوم با هدف جذب سرمایه‌گذاری خارجی و فناوری‌های مدرن در بخش نفت و گاز است. برای مقابله با چالش‌های ناشی از تحریم‌ها و ظرفیت محدود پالایشی، دولت سیزدهم سیاست پالایش فراسرزمینی را در پیش گرفته است. ایران به جای سرمایه‌گذاری مستقیم در زیرساخت‌های جدید پالایشگاهی از تخصص خود در خدمات فنی و مهندسی برای نوسازی و بازسازی ظرفیت غیرفعال پالایش در کشور‌های همسو استفاده می‌کند. این رویکرد با استفاده از امکانات موجود و افزایش کارایی عملیاتی آن‌ها بازار تضمینی نفت خام خود را برای ایران فراهم می‌کند. ایران با همکاری کشور‌های همسو می‌تواند از قابلیت‌های پالایشی آن‌ها استفاده کند و دامنه بازار خود را گسترش دهد و از تقاضای ثابت برای نفت خام خود اطمینان حاصل کند. 
دولت سیزدهم برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و فناوری‌های روز اقداماتی را برای شکستن انحصار دولت در توسعه میادین نفت و گاز انجام داده است. ایران با تسهیل صدور مجوز بهره‌برداری از میادین ایران به شرکت‌های غیردولتی به دنبال ایجاد فضای سرمایه‌گذاری جذاب برای نهاد‌های خارجی است. این شرکت‌ها نه تنها سرمایه، بلکه فناوری‌ها و تخصص‌های پیشرفته‌ای را نیز به همراه دارند که می‌تواند کارایی و بهره‌وری استخراج نفت و گاز ایران را افزایش دهد. 
ورود شرکت‌های خارجی به بخش نفت و گاز ایران مزایای متعددی را به همراه دارد. اولاً سرمایه‌گذاری مورد نیاز را به همراه می‌آورد که می‌توان از آن برای فعالیت‌های اکتشاف، توسعه و نگهداری استفاده کرد. این سرمایه‌گذاری می‌تواند به بازگشایی پتانسیل‌های بکر ذخایر نفت و گاز ایران کمک کند و منجر به افزایش تولید و درآمدزایی شود. ثانیاً انتقال فناوری‌های مدرن و بهترین شیوه‌ها از شرکت‌های خارجی می‌تواند کارایی عملیاتی را افزایش داده و به توسعه بلندمدت صنعت انرژی ایران کمک کند. این انتقال دانش می‌تواند تأثیری دگرگون‌کننده بر نیروی کار داخلی داشته باشد و مهارت‌ها و قابلیت‌های آن‌ها را بهبود بخشد. علاوه بر این، ایران با مشارکت با شرکت‌های خارجی می‌تواند از شبکه‌های جهانی و دسترسی به بازار آن‌ها برای تضمین بازار تضمین شده نفت‌خام خود استفاده کند. این شرکت‌ها می‌توانند به عنوان بازارساز، فروش و صادرات نفت و گاز ایران را تسهیل کرده و از این طریق تأثیر تحریم‌ها را کاهش دهند و تجارت انرژی ایران را متنوع کنند. حضور شرکت‌های خارجی همچنین فرصتی را برای ایران فراهم می‌کند تا روابط دیپلماتیک و اقتصادی با کشور‌های سرمایه‌گذار را تقویت کند و جایگاه خود را در چشم‌انداز انرژی جهانی ارتقا دهد. 
دو استراتژی کلیدی اتخاذ شده از سوی دولت سیزدهم ایران، با تمرکز بر سیاست پالایش فراسرزمینی و تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال فناوری، با هدف تضمین بازارسازی تضمینی نفت خام ایران است. ایران با جذب سرمایه‌گذاری خارجی و فناوری‌های روز می‌تواند بهره‌وری را افزایش داده، تجارت انرژی خود را متنوع و جایگاه خود را در بازار جهانی تقویت کند. تسهیل ورود سرمایه‌گذاری خارجی با جذابیت ایجاد شده در این مدل جدید توسعه میادین مشترک نفت و گاز در برنامه هفتم توسعه زمینه‌ساز تداوم توسعه تجارت انرژی ایران و بازطراحی کلان نقشه راه گسترش صادرات نفت‌خام و گازطبیعی ایران خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار